/ Allmänt /

Jävla cigaretter!

Vad är det egentligen söm gör att man inte bara kan sluta?
När hjärnan vet hur farligt det är!
Ändå skapas det en ångest över det och när man får ångest så blir suget starkare!
Jag har allt framför mig, mun farfar rökte massor och dog av cancer, min mormor likaså.
Min pappa har KOL och hostar en massa, han har även igentäppta kärl som är orsakat av rökning.
Han motionerar inget och det gör att kärlen inte blir bättre.
Han röker fortfarande.
Min rädsla att förlora honom skapar ett destruktivt beteende som gör att jag röker.
Mina föräldrar har alltid rökt och jag såg upp till dom under uppväxten och ville bli vuxen, ville va tuff och stor så jag började röka.
Jag borde tänka på det nu när mina barn ser mig!
Jag är så oegoistisk inom allt och framförallt gått igenom mycket tufft och smärtsamt för att skydda barnen men i detta jävla cigarettfall Så är det så sjukt svårt!
Jag slutade när jag varit gravid och sen var det någon idiotisk längtan att få hitta tillbax till sig själv sim gjorde att jag började igen.
Jag provade hypnos men märkte ingen skillnad.
Plåster har varit super, men drömmer så sjukt mycket och obehagliga drömmar så det är enormt jobbigt att gå på det igen.
Önska jag kunde radera det från min hjärna så min hjärna inte minns att jag är rökare!
Jag är så orolig för min hälsa och man föräldrars hälsa.
Jag är då rädd för att bli sjuk för barnens skull.
Jag vill finnas där så länge det gr för dras skull och min egen såklart!
Jag måste klara detta!!









Det är så äckligt!
Det luktar sjukt äckligt!

Personer med KOL kvävs till döds tillslut!
Info om KOL:

KOL är en lungsjukdom som beror på att lungorna har skadats, bland annat så att luftrören blir trängre än normalt. Man kan då få svårare att andas, känna sig trött, orka mindre och få svårt att ta upp syre.

Sjukdomen orsakas framför allt av tobaksrökning och utvecklas långsamt under flera år. I början kan man ha ganska lindriga besvär, men om man fortsätter att röka och sjukdomen förvärras kan det bli svårt att klara av även enkla vardagssysslor utan hjälp.

Det är ovanligt att man får sjukdomen innan man har fyllt 40 år.

Symtom

Om man har KOL är det vanligt att man

  • får andfåddhet vid ansträngning, vilket ökar vid ökande svårighetsgrad av KOL
  • allt oftare behöver hosta upp slem
  • hör rosslande och pipande ljud när man andas
  • ofta får infektioner i luftvägarna
  • magrar av och får svullna fötter.

Behandling

Att sluta röka är det enda som kan stoppa utvecklingen av sjukdomen. De flesta brukar må bättre efter rökstopp.

Den skada som redan har skett på lungorna går inte att reparera. En viktig del av behandlingen är att få hjälp att kunna leva ett så vanligt liv som möjligt, genom information om sjukdomen, fysisk aktivitet och läkemedel.

Om man har svår KOL och får syrebrist kan man behöva få behandling med syrgas.

När ska man söka vård?

Om man misstänker att man har KOL bör man kontakta en vårdcentral.

Om man har KOL och får en luftvägsinfektion ska man söka vård direkt på sin vårdenhet eller på akutmottagning.

Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 för att få råd.


Pust.....