/ Allmänt /

Bekräftelsebehov och självkänsla.

I vår dömmande värld så är det inte alltid så lätt att prestera.
Prestationsångesten ökar och ytan tar över allt vad vi egentligen försöker framhäva inifrån.

Visst håller ni väl med om att man ofta blir dömd på ytan och det blir så mycket svårare att bryta sig fram och visa vem man är på insidan.
Utsidan har inte alltid med att göra hur man är som person.
Du kan se hård ut men kan vara väldigt mjuk.
Du kan se väldig söt och snäll ut med kan vara enormt elak och oödmjuk.
Varför har många så lätt för att döma?
Vad blir resultatet av det?
Se hur mycket bekräftelsebehovet ökar hos många och därav sänks självkänslan som försöker gödas av bekräftelse ifrån andra.
Jag är fullt medveten om att jag är en av dom.
Jag bjuder gärna på mig och på just det erkännandet som säkert redan många av er redan läst av.
Man har ca 3-4sekunder på sig vid första mötet att göra sitt intryck.
Ganska läskigt va?
Jag har alltid satt enorm press på mig och försökt att leva upp till min ribba hela mitt liv, problemet är att innan jag nått ribban så har jag höjt den lite till och lite till...



Jag har en hjärna som hela tiden går på högvarv i kreativitetsavdelningen.
Vill hitta nya saker och utmaningar hela tiden och jag älskar det.

Världen är full av utmaningar och du kan ta dig väldigt långt av att tro på dig själv och våga.


Jag är fullt medveten om min låga självkänsla och att den livnär sig på andras bekräftelse hela tiden.

Jag vet att jag har många som läser som säkert känner igen sig i det.
Farliga är väl om man inte är medveten, men jag är fullständigt medveten om det.
Att ha en dålig självkänsla kan bero på olika saker, uppfostran, erfarenheter och historia.

Ett väldigt bra exempel är en känd person som jag inte vill nämna namnet på men ni kanske vet vem jag menar.
En ung tjej med ett brokiga förflutet av dåliga relationer och liknande kom fram i rampljuset och livnärde sig på att vara så snygg och sexig hon bara kunde.
Hon trodde förmodligen inte att hon dög på insidan så hon jobbade bara med det hon hade som hon kanske trodde var det enda bra hon hade.
Hennes utseende och kropp.
Detta är en underbar person vi pratar om men hon såg väl inte det själv då.
Med tiden så vände allt och hon lärde sig bekräfta sig självgående si. Konst, smycken och framtrödande i media.
Hon är ju helt fantastisk och man ser då en person med mer nedtonad profil, som inte behöver dra ner urringningen längre och längre.
Där tycker jag är ett fantastiskt exempel där man ser vad kärlek till sig själv, bättre självkänsla och kunna bekräfta sig själv gör!

Jag är en enorm tänkare som ofta gör att det kan vara ganska jobbigt att vara jag.
Jag ska hela tiden överlista och hitta lösningar som ingen annan gjort.
Kreativiteten överflödar och jag har ibland svårt att bara vara närvarande.
Jag ska på fullaste allvar prova mindfullness och yoga.
Jag blir stressad av bara tanken att vara närvaro och landa.
Stressad är kanske inte rätt ord utan mer att det är skrämmande.
Men måste försöka.
Jag har ju fått panikångest attacker i början på året pga av stress och det är väl lite eftersläntar från min seperation och allt som medföljde från 3år tillbax.
Var rädda om er, ni har bara en kropp och känn av när det behövs att tänka till.
Men gör det inte för någon annan, ändra inte på vem ni är utan gör det för er egen skull. 💋
bekräftelse / självkänsla / stark